Summa sidvisningar

torsdag 26 april 2012

Hur lågt kan man sjunka?

Är det krig man vill ha så ska man få det! Här gäller det krig mot det lilla förbundet, Lärarnas Riksförbund (LR), det förbund som tillsammans med Lärarförbundet organiserar Sveriges lärare. Sedan många år tilbaka har man ett samverkansavtal som säger att vi inte aktivt ska rekrytera varandras medlemmar. Det har man mycket tydligt brutit från LR´s sida. Jag frågar mig vilka andra avtal man tillåter t ex arbetsgivaren bryta mot.

Man har i LR tagit fram ansökningsblanketter där Lärarförbundets adress är förtryckt så att man "smidigt" kan lämna oss. Om en medlem lyckas, med oftast grova osanningar om Lärarförbundet, rekrytera över en ny medlem så belönas man med 199 kr. Av skattetekniska själ gäller det bara de 5 första, sen blir det avgifts avdrag i stället. Det är här min fråga om hur lågt man kan sjunka är berättigad?
Lärarnas Riksförbund anser sig vara det enda akademikerförbundet, det stämmer förstås inte. De säger sig bara rekrytera "riktiga" lärare, det stämmer inte heller. Man får mer lön om man är med i LR, stämmer absolut inte. Statistik finns på detta. Men tyvärr är det med detta man "lurar" över medlemmar från oss.
Det jag inte heller förstår är hur man tror, att genom att splittra lärarna får vi mer gehör för våra krav på häjda löner och bättre arbetsvillkor, kan inte vara många högskolepoäng på den ekvationen.
Men okej LR, kriget har börjat.
Ska nog starta med att informera arbetsgivaren om den bisyssla medlemmarna i LR för tillfället bedriver, och dessutom på arbetstid


Som väl är så närmar vi oss helgen nu, gött. Redan imorgon eftermiddag börjar den för mig. Då sätter jag och mina två favorit killar oss i bilen och kör upp till Västervik, eller rättar sagt till Hallmare. Det är så långt ut på landet man kan komma och där bor min bror med familj. Ska bli sååå kul att träffa dem.
På lördag drar jag och Jörgen vidare till Linköping och hans kompis som bor där. För att sen köra tillbaka och hämta upp Elliot på söndag.
För min del blir det nog matchställ på och radion på högsta volym i bilen på hemvägen, för inte kan jag missa hur det går för IFK i semi nr 3.
Ha det gott alla och hoppas att helgen blir toppen. Jag är rätt säker på att min kommer bli det.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar