Summa sidvisningar

torsdag 12 september 2013

Desperata

Regeringen meddelade idag att sommarskola föreslås att bli obligatorisk för elever som inte klarar målen. Snacka om desperat åtgärd. Att det är valår nästa år spelar säker också in.
Regeringen har under många år varit medveten om problemen i skolan. Visst vi har fler lärare i skolan som är behöriga, men de är färre. Lärartätheten minska.
Ett gigantiskt problem är också att ingen vill bli lärare. Men vad gör vår regering? Jo man slår med den lätta hammaren. Söker en lösning som är oerhört kostnadseffektiv. För det kostar att anställa fler lärare, det kostar att få fler att söka till lärarlinjen.
Jag vill att alla elever ska ha förutsättningar att klara målen i den "ordinarie" skolan. Att alla elever ska ha rätt till stöd och duktiga lärare som har förutsättningar att göra ett fantastiskt jobb.
NEJ, bättre kan ni alliansen, detta förslaget förefaller oerhört desperat och kortsiktigt.
 
Ibland blir jag såå trött på denna "strid" om skolan som jag är en stor del av i mitt arbete. Att hela tiden behöva strida för något som är självklart, att våra barn och elever ska få bra förutsättningar för ett vuxet liv.
Jag tror det är dags för en "Lex Sara" i skolans värld
 
Idag har jag varit från kontoret hela dagen. Började med att utbilda skyddsombud och chefer i vårt samverkansavtal. Därefter åkte jag ner till Lund och träffade våra ombud för de medlemmar vi har i regionen.
Riktigt avkopplande med tågresa var det också. Sen krävs det dock att jag har lite smått och gott att roa mig med
 
En dag till, sen ska jag koppla bort allt vad skola, förutsättningar och arbete heter. Det behöver min hjärna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar