Summa sidvisningar

måndag 2 september 2013

Påtaglig baksmälla

Har Sverige storhetsvansinne eller?
Obama bestämmer sig för att åka till Ryssland, men ångrar sig. Får ett par dagar över, tittar på kartan och tänker Sverige, det blir nog bra.
Jag tror inte att den Amerikanska presidenten är ett dugg intresserad av Sverige, varken strategiskt eller politiskt. Han har annat som intresserar honom mycket mer.
När Sverig får frågan om man vill ta emot Obama borde man göra en konsekvensanalys av läget. Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?
En klar fördel är att vi får spela i det politiska finrummet, om än bara för några timmar.
Vi får också för en stund tro att lilla Sverige är en röst som Amerika bryr sig om.
 
 
Nackdelarna då?
Ca 200 poliser ska vara i tjänst för detta tillfälle, vilket innebär minskade resurser för övriga händelser i Sverige. Kostnaderna blir så pass stora så man borde kanske överväga att ställa de i relation med vår åldringsvård och skola vilka saknar resurser och ställa sig frågan är detta besök ekonomiskt försvarbart.
Tyvärr kan nog detta spektakel bli som när man ska på en stor fest, laddar som fasen, kollar kontot dagen efter och ser att det gått liiiite mycket pengar, och man har inte ens haft särskilt kul. Då är baksmällan påtaglig
 
 
Idag har jag varit ute på Högskolan hela dagen och hälsat de nya studenterna välkomna. Givetvis valde de flesta att bli medlemmar i Nordens största organisation för lärare, Lärarförbundet. Det finns ju även ett annat litet förbund som organiserar lärare. Men Lärarförbundet är det största och vi "gillar olika" och tycker att det finns mer som förenar lärarkategorier än skiljer dem åt, därför är alla lärare välkomna till oss
 
När jag kom hem möttes jag av två "pigga" kusiner, kan väl erkänna att jag gärna också tagit en power nap. Men som den ömma moder jag är så blev det att laga middag istället
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar