Summa sidvisningar

söndag 4 augusti 2013

Självömkan

Då har jag kommit till den där söndagen som jag inte ville skulle komma, dagen innan semestern är slut för denna sommaren. Jag kan väl inte direkt säga att jag längtar till att börja arbeta igen.

För att råda bot på ångesten inför att börja jobba så matar tidningarna oss med hur man ska minska denna

1. Ändra gamla mönster: Tiden efter semestern är den bästa tiden för att ändra gamla mönster som du är missnöjd med. Se det som en nystart. Hmmm, det är nog det som är lite av mitt problem, jag har lite för många mönster som måste förändras och jag är mitt i det hela.
2. Ta en mikrosemester: En kortare stunds ordentlig avkoppling varje dag kan lindra stressen. Ta en skogspromenad, eller lägg dig i hängmattan. Detta tror jag att jag har betydligt lättare med att fixa, hängmattan känns oerhört tilltalande 
3. Uppmuntra andra - det smittar av sig: Om du tar initiativet och berömmer andra så ökar chansen att de uppmärksammar dina positiva insatser. Kan säkert vara så, ska jobba med detta 
4. Tänk annorlunda: Om du inte trivdes innan semestern kan det vara dags att prova nya vägar. Fråga dig själv vad det var som inte stämde och tänk efter om det blir bättre om du gör saker och ting annorlunda. Jag vantrivdes inte innan, och som sagt det behövs en hel del förändringar 
5. Minns framgångar: Se till att dra dig till minnes positiva händelser och framgångar på jobbet innan semestern. Det ger dig en mer positiv bild av arbetsplatsen. DET köper jag
6. Var konstruktiv: Bli medveten om de inre rösterna som är negativa till jobbstarten. Då blir det lättare att bortse från dem. Lyssna till de konstruktiva rösterna i stället. Okej, ska göra vad jag kan.
7. Ät rätt och rör på dig: Det får dig att må bättre och komma i balans. Särskilt om du latat dig och ätit osunt under semestern. Haha, är nog ett måste, skulle man fortsätta äta i semesterstilen så är man f..n inte kul till beach 2014.
8. Arbetsglädjen kommer - slappna av: Acceptera att det kan ta några veckor innan saker faller på plats. Ta det lugnt så länge. Om du trivts innan är chansen stor att du gör det igen. Visst e det så, ge det lite tid så kommer allt bli bra
9. Prata med jobbarkompisarna: De flesta andra har liknande oroskänslor efter semestern. Att prata av sig hjälper. Att gå ihop och diskutera hur man ska få jobbstarten att bli lättare är en bra idé. Räcker att öppna sin facebook se inser jag att jag är inte ensam
10. Sätt upp rimliga mål: Efter semestern är det viktigt att inse att man inte är uppe i tempot. Därför är det viktigt att de mål som sätts upp är rimliga. Bra där, detta tar jag till mig och börjar lite lätt för att sen öka.

Jaja, det blir säkert bra när klockan väl ringer imorgon. Men än har jag semester några timmar till och jag ska köra på den inslagna vägen "ingen mat ska lagas när man har semester". Därför har sonen valt kinamat ikväll och det för det bli.

Oj får ju inte heller glömma mitt i denna självömkan att snart är det ju den 15 september och då väntar en veckas sol på Mallis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar