Summa sidvisningar

torsdag 27 september 2012

Mycket nu....

Oh, vilka dagar jag haft. mycket jobb och väldigt lite sömn. Gårdagen ägnade jag åt representantskap i Stockholm.
Det är väl ingen nyhet nu att jag röstade JA till det bud medlarna gett Lärarförbundet i avtalsrörelsen. Det gjorde majoriteten så vi har nu ett nytt avtal. Känner att jag pallar inte förklara mitt ställningstagande igen så jag kopierar den texten rakt av som jag skrev på fb på tåget till Malmö imorse.
Vaknar upp efter få timmars sömn. Igår var jag EN av de 119 ombuden som sa JA till medlarnas bud för lärare. Jag har tagit del av alla de synpunkter som kommit på fb ang detta, där de flesta är arga och frustrerade. Även jag hade gärna haft ett BÄTTRE bud att ta ställning till, men så var inte fallet. Det var inget lätt beslut. Det vägde många gånger under dagen mellan Ja eller Nej. Jag vill också...
ha högre lön och bättre arbetsvillkor. Trots att inte allt detta var uppfyllt valde jag att säga JA till budet. Fegt???? Kan kanske vissa tycka. Hon vågade inte löpa linan ut och gå till strid, kan säkert andra tycka. Det är helt okej att tycka så, men jag står för mitt JA och är övertygad om att det var det mest strategiska i den situation vi befinner oss i. Man kan kalla det ett "musasteg" mot de 10 000.- mer i månaden, men trots allt ett steg. En strejk hade visat musklerna, men gett oss mindre i börsen. Jag sticker t o m ut hakan och tror att vi gjorde ett mycket smart drag igår. Att ha ett avtal som ger oss möjlighet att säga upp mitt i kommande valrörelse är bra. Jag hoppas att detta vapen kan sätta press på vår motpart. Skulle inte det vara fallet så har vi strejkvapnet kvar. Jag valde kanske den fega, långsamma och tråkiga vägen igår. Men jag tror jag valde rätt. Jag vill inte vakna upp om 4-5 veckor efter en konflikt med känslan av att ha "gjort" på sig.....det värmde för stunden. För mig är inte striden för högre lärarlöner slut....den har ju precis börjat.


Men en sak kvarstår, JAG ÄR INTE NÖJD. Tror ingen som lämnade Klarasalen igår var det. Men jag väljer att lägga min vrede och frustration på arbetsgivarparten SKL, som inte ännu har förståt vilken lärarkris Sverige står inför
 
Efter 4,5 timmes sömn var det dags idag att åka ner till Malmö för verksamhetsråd. Givetvis blev det massor av avtalssnack där också.
Lyckan kom när vi slapp äta på "SMAK", det blev en fisksoppa på Brogatan istället.


Nu har jag också varit och handlat. hatar handla på torsdagar när alla andra gör det, men denna veckan fick det bli så.
En dag kvar sen är det äntligen helg, wonderful!!!!!!
Imorgon kommer min älskade lokförare, sen ska det bara mysas och partajas hela helgen, tjohoooo



Gilla ·

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar