Summa sidvisningar

måndag 30 juni 2014

Klubben för redan frälsta

 Det där med politikerveckan i Almedalen är ett underligt fenomen. Det känns som om  det är en vecka för de redan frälsta, d v s en klubb för inbördes beundran. För visst är det så? Gemeneman är inte så där oerhört intresserad av politik mitt i semestern.
Men givetvis så måste jag ha lite koll på vad som händer där även om det är VM fotbollen som äger mitt media intresse just nu.
Till min glädje så verkar skolan/förskolan vara i fokus. Det som bekymrar mig är avsaknaden av ordentliga tag när det gäller dessa viktiga verksamheter. Nu har jag i och för sig bara hört två partier men dessa imponerade inte.
Socialdemokraterna vill minska småbarnsgrupperna i förskolan till max 15 barn. På frågan om de var beredda att lagstadga om detta blev svaret NEJ, vilket förvånar mig. För min lilla kommun kan detta löfte då bli ingenting, för vi lär inte ha lokaler att fixa det.
Sen vill socialdemokraterna satsa på de 200 skolorna i landet som har sämst resultat. Där ska man sätta in extra resurser och locka lärarna med mer lön. En helt onödigt löfte......Vi har redan en skollag som säger att varje barn ska få de förutsättningar som de behöver för att kunna nå målen. Det gäller då barnen på de 200 skolorna men också barnen på ALLA andra skolor. Sen är det inte bara lärarna på dessa skolorna som ska ha mer lön. ALLA lärare är underbetalda.

Idag var det Kristdemokraternas tur att ge sig in i debatten. Om eleverna i den svenska skolan får idrott på schemat varje dag så är de dåliga resultaten fixade. Med all respekt för olika människors tyckande....men detta orkar jag bara inte kommentera.

Imorgon är en ny dag i Almedalen, let the show go on.
För egen del så ligger jag här och väntar på sommaren, under tiden kollar jag in när Frankrike förhoppningsvis vinner över Nigeria. Sen för gärna Tyskland kastas in handduken efter kvällens sena match
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar