Summa sidvisningar

fredag 22 februari 2013

ROMA

Vad härligt det var att komma iväg några dagar, och snacka om att jag är fylld med kultur. Vi har haft det så mysigt. Vi begav oss iväg i måndagsmorse. Air Baltic var en ny upplevelse. Helt okej flygbolag, men deras köer till incheckningen måste de jobba lite med. Vi hade köpt till så vi kunde ha en stor resväska med oss ifall vi behövde shoppa. Förövrigt hade vi vars en liten som handbagage. Jag är inte van vid att ha så stort handbagage så jag hade nog lite hjärnsläpp när jag packade. Jag vet mycket väl att man inte får ha med sig vissa saker in i planet ändå blev det fel. Den gulliga säkerhetsvakten frågade mig
-Har du nogen væske eller anden spids genstand til dig
-Oj, javisst jag har ju min necesser som innehåller lite hårgrejor, svarade jag och tog fram det.
-Det holder mig, har du intet andet?
Nejdå, det är lugnt, bara mitt spray.
-NEEEJ, du er skør, har du ikke læse skiltene.
Snällt fick jag lämna ifrån mig allt som hade med håret att göra.
Efter mig kom Torunn och jag tänkte att det är väl lugnt, hon har säkert något med sig till håret som hon packat ner i den stora.
Tyvärr visade det sig att hon tänkt ännu mer fel än jag. Hon togs åt sidan och hela hennes bagage gick igenom och många saker blev kvar på Kastrup. Vi fullkommligt bröt ihop och var vid det tillfället väldigt tacksamma för att vi inte hade några (oftast män) med oss som skulle tala om hur pinsamma och dumma vi var.
Annars gick resan väldigt bra. Var framme vid hotellet vid 17,30.
På kvällen blev det en runda till Fontana de Trevi och middag.

I tisdags var det dags för kultur. Av någon anlednings strejkade delar av Rom så efter en vild taxifärd kom vi fram till Vatikanmuseet. Vilket ställe, så mycket samlat av gammal kultur.


 Undrar vad killarna springer för??

Bl a fick vi se Sixtinska kapellet och Stanze di Raffaello.
Det var ett helt ljuvligt väder så det blev lunch ute.
På eftermiddagen gick vi till St Peterskyrkan. Vägen dit kantades med försäljare som sålde mer eller mindre groteska bilder på påven.
Måste erkänna att den kyrkan är väldigt maffig.
På hemvägen blev det glass. På kvällen tog vi killarna med oss till Hard Rock cafe, efter en runda till Spanska trappan.
Uppe med tuppen på onsdagen också. Då hade hotellet invaderats med ryssar och jag gillar inte dem alls. Beter sig som svin. Frukostmatsalen förvandlade de snabbt till ett smärre världkrig.
Denna dagen skulle ägnas åt "stenar". Först till Colloseum, det är ett gigantiskt bygge, riktigt häftigt.
Därefter gick vi till Forum Romanus, det antika Roms centrum. Herregud vad stenar där var. Det gjorde inte det hela bättre att vi lyckades bli av med killarna så vi "tvingades" se massa mer stenar än vad jag trodde jag någon gång skulle få se.

Lite sliten i benen vände vi sen in till den mer moderna delen av Rom och avnjöt en god lunch.
Pantheon stod sen på programmet.


Detta var riktigt fräckt, framför allt hur det är byggt, med ett stort hål i taket av kupolen.
Innan hemfärd tog vi en glass på Piazza Navona.
Denna sista kväll tyckte vi att det var dags för en god middag med vin, då gick mödrarna igång. Av någon anledning så tycker inte våra söner att vi är så roliga då.
Då är man hemma igen och idag har man jobbat på som vanligt.
I helgen blir det party här hemma, KUL!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar