Summa sidvisningar

torsdag 30 oktober 2014

Stökar till det

 För rätt många år sedan klickade jag av nyfikenhet på en länk på nätet, det resulterade i att allt blev svart. Det enda jag kom in på var en porrsida. För att komma ur detta skulle jag betala 1 200 dollar. Det gjorde jag naturligtvis inte. Jag fick lämna in och tömma datorn för en tusenlapp istället.
En annan gång gick jag på reklam i en kvällsbilaga, skitbilligt. Bara det att det företaget sålde mitt kontonummer vidare och meningen var att de skulle tömma mitt konto. Som väl var så satt jag framför tv´n några dagar efter grejorna kommit och då berättar de om detta företaget i Plus. Spärra kort och skicka tillbaka varan rekommenderat, kostade den lilla dumheten

Idag var det dags för Elliot att gå på sin första mina. Killen från Microsoft, engelskman med indisk brytning som bara ville hjälpa honom för hans dator var full av virus.
Genom att tillåtas ta över hans dator och de laddade ner ett program så skulle problemet vara fixat.
Som väl var så är sonens dator så full med massa "mög" och den är trög, så de lyckades inte få ner programmet. Han fick då ett note av dem att de skulle ringa hans mamma när hon kom hem så hon skulle kunna hjälpa till.
När Elliot berättade om mannen som ringt så förstod jag direkt att detta inte stämde.
Mannen ringde, och jag sa att jag var inte intresserad utan bad honom lägga ner detta, la sen på luren och drog ut alla kontakter från Elliots dator.
Han ringde igen och då sa jag de ord jag kan på engleska som inte är så älskvärda. Varpå mannen slängde på luren
Your son can say goodbye to the computer.


Givetvis polisanmälde jag och inså då att detta är väldigt vanligt förekommande.
Tack vare sonen slöa dator så tror jag att vi kunde få bort de rester som fanns kvar av programmet som han försökte ladda ner, och att det räcker med att han byter lösenord.
Visst fan kan man bli förbannad!!!
Det har verkligen gått upp för Elliot i dag att man inte kan lite på folk och att man alltid måste vara skeptisk.
Det har också fått honom att göra en storrensning i disken. Nu hoppas vi bara att de inte lyckas lura andra och man blir så irriterad för det stökar till det i massor.

Snart, snart är projek Elliots nya rum klart. Det har tagit tid men det kommer bli kanonfint om ett par dagar när allt är uppe. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar