Summa sidvisningar

onsdag 27 mars 2013

Går det bra Sverige???

Lärarutbildningens status är körd i botten. Det är så lätt att komma in på utbildningen att det räcker med att skriva högskoleprovet utan att läsa frågorna. I höstas kom 123 personer in med ­resultatet 0,1, visar DN:s granskning.
Bedrövlig läsning. Hur kunde det gå så långt? De lärare som blir antagna till lärarutbildningen idag är de som kommer undervisa de som ska ta över Sverige en gång i tiden. Det känns rätt ruttet. Kommer man inte in på något annat så kan man bli lärare.
En sak är säker, det är INTE LÄRARNAS FEL.
”Huvudbekymret är att det är så få som vill bli lärare. Kommunaliseringen har varit katastrofal för läraryrkets status och attraktionskraft”, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Måste kännas skönt för Jan Björklund att kunna skylla detta på Kommmunaliseringen. Jag har ingen åsikt i om det är där problemet ligger. Problemet är att Jan Björklund har skyllt på detta i 7 år nu men inte gjort ett dugg åt det.
Hur svårt kan det vara?
Det är väl bara för regeringen att rikta centrala pengar ut till kommunerna. Det är ju ändå politiker som sitter i SKL och som styr kommunerna, så indirekt ger Björklund en rejäl känga till sina egna..
 
En sak som jag tror de flesta håller med mig om är att attraktionskraften i att läsa 4,5 år ta studielån och komma ut och få en lön på 25 000 är riktigt låg.

Kan även tillägga att attraktionskraften i att arbeta med fackliga frågor inte heller varit så stor idag. Hela dagen har jag suttit vid min dator. Ogillas skarpt.

När jag kom hem mötte jag grannen som sa
-Då kör vi vid 18,30
-Jaha, var då, svarade jag
-Smyckeparty på Hedberg i Vinslöv
Tydligen hade jag för ca 2 månader sedan tackat jag till denna kväll.
Men det var rätt okej. Man kallade  kvällen för "Hollywood".



Nu till den stora frågan, handlade jag något..........jaaadå, det gjorde jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar