Summa sidvisningar

torsdag 6 oktober 2011

För svårt för vanligt folk

Det är väl på sin plats som svensk att kommentera Nobelpriset i litteratur en dag som denna. Tomas Tranströmer, 80 år tilldelas priset. Inga mörka skugger över honom som person, men visst fan är det märkligt?
Han är tydligen poet och har skrivit hyllade diktsamlingar, där det ofta har handlat om sorg och död, inget fel i det, men jag vågar påstå att det är en väldigt liten klick av befolkningen som läser detta. Det känns som om Svenska akademin gör allt vad de kan för att hitta pristagare som vi vanliga inte har en aning om. Antingen är det så att vi/jag inte förstår det fina i denna litteratur. Eller är det så att genom att ge ett pris till "svåra" författare så framstår medlemmarna i Svenska akademin som betydligt "finare" och klokare och mer kulturella än oss andra?  En roll som dessa medlemmar älskar att ha. Jag vet inte, men för mig, och tror jag stora delar av Sverige blir detta pris enbart oåtkomligt och oförståligt.

Idag har man fått vara en allkonstnär på jobbet. Kaffemaskinen har havererat, frankeringsmaskinen har vi bytt ut, och inget av detta är så enkelt. Efter att många provat men ingen lyckats så får Selecta ta hand om kaffemaskinen.

Visst är det en underbar syn när två karlar ska slå sina kloka huvud ihop för att få kaffemaskinen att fungera? Lyckades dom?.......Nej


Man är väldigt tacksam för att man arbetar mitt i stan och kan fixa kaffe på annat sätt. Utan kaffe är möjligheten stor att jag blir lättretlig. Detta ska man helst undvika



Frankeringsmaskinen har dock hamnat på mitt bord, av vilken anledning förstår jag inte men jag ansågs väl ha bäst kompetens till detta, eller var jag mest lätt lurad.

Snart väntar veckans pass på cirkelgym. För en gång skull ska jag inte ömka mig över detta. tro det eller ej, men jag tycker faktiskt att det är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar