Summa sidvisningar

onsdag 2 november 2011

Till vilken nytta

Ibland måste man få vara kritisk och undra över till vilken nytta viss forskning är. Idag har jag varit i Malmö, Arena Sunt liv. Det första var "Friska arbetsplatser". Det visar sig att en viktig faktor för att åstadkomma friska arbetsplatser är att antalet medarbetare/chef är på en nivå runt högst 20 personer. Här har barn och utbildningsförvaltningen väldigt mycket kvar att göra. Det hjälper inte att någon chef har ca 10 medarbetare när en annan har 45. Inga arbetsplatser blir friskare för att man räknar ut en medeltal.


Sen var det dags för "Hållbar rehab", här fick jag genomlida en flummig och virrig redovisning av en forskarstudie. Samt hur man arbetar med rehab i Älmhult. En sak jag tyckte man effektivt undanhöll var att rehabilitering måste få kosta om det ska bli någon framgång. Det måste finnas en vilja och kunskap för att en medarbetare ska kunna komma tillbaka till befintligt arbete. Jag vill se exempel på där man lyckats med detta, inte att personer bollas över till AF, så arbetsgivaren blir av med "problemet". Eller varför inte bygga in lite "luft" i organisationerna så att förutsättningarna att arbeta kvar fram till pensionen förbättras. Varför inte dela på jobben, 6-timmars arbetsvecka för alla..........
Jag tror jag slutar här för om att dela på de arbete vi har kan lätt bli en väldigt lååååång blogg.

Fick också inse att jag är väldigt omodern. Jag använder mig fortfarande av det slitna uttrycket "fall". Det är helt ute, tydligen. Man ska säga CASE. Under dagen har detta används flitigt. Och jag som trodde att jag var så hipp och inne, fel, fel, fel.
Imorgon är jag ledig igen, go vecka. Då ska jag och Camilla ta våra söner med oss till Kreativum i Karlshamn.

Favoritlåten, always

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar