Summa sidvisningar

torsdag 10 januari 2013

Dela på bördan

Vilken bra dag det varit i dag. kände det redan när jag vaknade att det kändes piggare. Vill inte tro att det hänger ihop med den stundande helgen, men det kan så vara.
Arbetet har flutit på bra och har haft en skön känsla i kroppen.

Har också roat mig att läsa igenom Centerpartiets nya Idéprogram. Var tvungen så jag vet vad media spyr ut.
De tre saker jag hänger upp mig mest på, som alla andra också gör är det med slopad skolplikt, månggifte och fri invandring
Skolplikten i Sverige tycker jag att vi ska stå upp för i stället för att rasera. Det är något som värnar barnen/eleverna, deras rätt till likvärdig utbildning. Jag vet sen att den inte ens idag är likvärdig utan att skolan styrs av kommunernas ekonomi. Men med Centerns förslag tror jag vi skulle få något mycket, mycket värre.
Fri invandring, jag förstår andemeningen i detta förslaget. I den bästa av alla världar hade det varit underbart om vi kunde röra oss fritt över hela jorden. Alla kunde resa omkring och prova nya saker, alla fick jobb överallt och ingen fattades pengar. MEN, tyvärr är det inte så. Så ser inte vår värld ut tyvärr och då ser jag detta förslaget som helt orimligt.
Det värsta förslaget är dock månggifte. Mångifte förekommer idag inom Islam, och i viss del inom buddhismen och hinduismen. Det är uteslutande männen som har mer än en fru. Jag kan förstå om vissa män i vårt samhälle tilltalas av idén, (kanske även kvinnor som är trötta på sina män och gärna delar med sig av bördan).
Men som kvinna 2013 i Sverige så anser jag att denna idén måste vara ett skämt, eller en misslyckad flirt med vissa grupper
Så tyvärr Centerpartiet, ni kommer inte få min röst vid nästa val heller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar