Summa sidvisningar

tisdag 3 december 2013

Bedrövligt resultat

 Dagens I-landsproblem, äta julbord på lunchen och sen bara vilja gå och lägga sig av trötthet, fattar inte varför det alltid blir så. Man försöker att bara ta lagom, men det slutar alltid på samma vis.
Idag var det Barn och utbildningsnämnden som bjöd in till jullunch innan eftermiddagens möte
 
 Dagens lunch diskussion handlade inte helt oväntat om PISA resultatet som redovisades idag.
Ett resultat som visade att våra svenska ungdomar tyvärr försämrats när det gäller allt man mätt i förhållande till andra länder
Detta är en katastrof för svenska skolan. Av någon anledning blev jag inte så förvånad.
Man måste satsa på skolan, framför allt med resurser, man måste se till en likvärdig skola och man måste höja lärarnas status.
Men framför allt måste vi ha politiker i vårt land som förstår skola 2013, inte politiker som tror att med hjälp av betyg och dokumentation så får vi den svenska skolan på fötter.
Lärarna är den absolut framgångsfaktorn för att eleverna ska lyckas, ge dem förutsättningar så kan denna bedrövliga trend vända
På grund av PISA resultatet skulle jag även idag behöva klona mig. Radio Kristianstad ville veta vad jag tyckte om resultatet, samtidigt som det var nämndsmöte. Men det gick bra att ha intervjun via telefon också
 
Barn och utbildningsförvaltningen bjöd på julbord och Lärarförbundet bjöd på pepparkakor.
Ordförande vet hur jag fungerar och antydde att sen kommer jag stå utanför dörren med medlemsansökningar (läs muta).
Men nejdå så jobbar inte Lärarförbundet. De behöver inte bli medlemmar, de behöver lyssna på allt bra vi har att komma med för att vi tillsammans ska kunna hjälpa den svenska skolan till ett bättre resultat i nästa PISA mätning 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar