Summa sidvisningar

onsdag 4 december 2013

Vilken ansvar har jag?

 Inte helt oväntat har det varit mycket prat om PISA resultatet på jobbet även idag. Vems är felet? Hur kan man vända skutan?
En sak jag är helt övertygad om är att den svenska skolan har inte de resurser som behövs. Jag pratar här fler vuxna och lärare i skolan, ändamålsenliga lokaler och att det duktiga lärare vi har ska få vara just LÄRARE. Inte hålla på med allt annat. Och att statusen höjs på yrket så fler vill bli lärare, här pratar jag höjd LÖN och inget annat. Att vara lärare idag är inget kall.
 
 
Skolans har ett stort ansvar när det gäller våra barns utbildning. Att lära ut ligger på skolans ansvar, men att lära sig åligger eleven.
Nu till det lite mer känsliga, vilket ansvar har jag som förälder för att mitt barn ska lära sig i skolan?
JO, vi har ett väldigt stort ansvar, som aldrig får glömmas bort.
Mitt ansvar som mamma till en 15-årig son är
  • Att han är utsövd så att han orkar tillgodogöra sig undervisningen
  • Att han kommer till skolan mätt efter en näringsrik frukost
  • Att han är väl förberedd, gjort sina läxor
  • Att han har rätt utrustning med sig, typ idrottskläder
  • Att han har respekt för sina lärare och andra elever
Det finns säker en hel del jag glömt.
Men jag som förälder kan inte ge skolan mer resurser, men jag kan göra det som är min del i det hela för att min son ska ha lättare för att lära in.
 
Denna diskussion kommer vara länge, det är jag säker på. Vi har ju snart ett val. Och som vanligt kommer ALLA partier vilja satsa på skolan. Men med gårdagens resultat i färskt minne är det på hög tid att gå från ord till handling.
 
Även om det varit mycket snack idag så blev det en god lunch på Rosegarden. Tack Karitha Månsander som alltid har denna lysande idé varje onsdag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar