Summa sidvisningar

lördag 23 april 2011

New York, en stad att älska

Vilka underbara dagar vi haft i New York, kunde inte blivit bättre. Ett helt fantastiskt gäng som tillsammans gjort denna resa till vad den blev. Jag ska försöka mig på en liten sammanfattning i ord och bild.

Torsdag 14 april
Vi steg på tåget i Kristianstad 8,30. 15 timmar senare steg vi av flyget i New York.

Champagnen vi skulle dricka på tåget fick vi inta utanför Kastrup istället för vi hade glömt packa ner glas, men det gick bra det också.


Fredag 15 april
Ut och uppleva staden. Caritas syster Anneli kom med bussen så vi fick göra stan utan Carita. Det blev massor av shopping och mycket gående.
Lite ont i nacken fick man i början när man var tvungen att kolla in alla skyskrapor

M&M huset var en sevärdhet, 4 våningar

Rockerfeller center, vi hoppade dock över skridsko

Det pågår hela tide saker i denna staden. Vi sprang på ett litet jippo som hade med ishockey och basket slutspelet att göra. Jag spanade efter Henrik Lundström men såg tyvärr inte till honom

Victoria Secret, vad mer kan man önska?

En god middag med hela gänget på Olive Garden

Mitt absoluta favoritställe, Time Square. Vi bodde bara 5 minuter därifrån

Lördag 16 april
Jag, Brithy (Britt-Marie) och Gunnel gav oss ut på sightsing. Vi fick se det mesta som är värt att se på Manhattan. På kvällen blev det ett jäkla väder. Vi hade bokat bord i Chinatown. Att gå var omöjligt så vi fick leta oss ner till tunnelbanan. Jag har sällan upplevt ett oväder som detta. Sönderblåsta paraply låg som daggmaskar på trottoarerna. Vi klarade oss helskinnade som väl var både dit och hem. Värre var det för Gunnel som bet på en Spansk peppar och höll på att dö.

Central Park

Ett av de nya tornen som man håller på att bygga upp efter 11 september

Byggarbetsplaten vid Ground Zero. Nu fattar man vilken jä...la tragedi det var och hur svårt räddningsarbetet måste varit.

Sightsingen innehöll också en båttur. Vy över Manhattan

Brooklyn Bridge 
Top of the rock. Gunnel åkte upp de 67 våningarna med viss tvekan

Skithäftigt...och högt

Middag i Chinatown

Söndag 17 april
Denna dag betade vi av Fifth avenue. Vilka häftiga och dyra affärer det finns. På eftermiddagen gick vi på BB Kings och hörde på Harlem gospel choir och åt brunch. Det var riktigt häftigt att höra riktig gospel live. På kvällen var vi rätt slut och åt bara något lätt, gick runt lite och tog en rätt tidig kväll i vårt "stora" rum.

Rummet vi bodde i låg väldigt centralt, men det var inte så stort.

Ju mer vi handlade desto minder plats blev det för oss

Men vi fixade det galant

Innefrån Donald Trump´s tower, häftig byggnad helt i marmor

Appel store

Folkmassor

Gungande gospelgänget

Så här kul hade jag.



Måndag 18 april
Idag skulle vi gå "all in" och åka en timme ut till shopping meckat, Woodberrys. Visst var där mycket att handla men inte så mycket som jag trodde. Vi hittade förstås massor av skor. På kvällen ställde jag upp och fyllde år. Vi testade om det blev kul när någon gjorde det, det blev lattjo. Vi "firade" min födelsedag på Hard Rock Café. Det fina med New York är att när man ätit en god middag så kan man fortsätta att shoppa för här har man dygnet runt öppet. Efter några öl så blir det extrakul, jag lovar.
Det blev lite skor köpta, nu är alla som väl är inte mina

Vad gör man inte för sina vänner??

Här har jag fått min födelsedagspresent och alla står upp och hurrar, hur kul som helst

Min nya favorit affär, Forever 21. Kl. är 23,30 och shoppingen är igång.


Tisdag 19 april
Nu var det dags att inta lite kultur så vi gick mot MoMa. Jag måste erkänna att jag är ingen museum typ. Visst var där många fräcka tavlor men vi var nog alla rätt nöjda på kultur när vi kom ut. På eftermiddagen strosade vi vidare och hamnade på Desigual där Gunnel gick i spinn och köpte väskor. Därefter tog vi Marcy´s. Vi fastnade i baren och blev sittande där några timmar och några glas vin. Kvällen ägnade vi åt middag på Planet Hollywood, cool ställe.
Konst eller? Cykelhjul på pall och snöskyffel, nja

Detta gillade jag

In i dimman. Blev sittande lite väl länge i baren kanske

Mätta och nöjda efter en mycket god middag på Planet Hollywood


Onsdag 20 april
Sista dagen, lite sorgligt. Nu återstod packning och det var inte lätt. Vi fick lämna allt vi kunde avvara. Alla fick vi hjälpa Gunnel som köpt massor med smycken och klä armarna fulla med armband. När vi tryckt ner allt gav vi vi oss ut en sista gång för att njuta av denna stad. Det blev en rund runt Fashion distriktet och en stund på Time square. Vår taxi hämtade oss vid 14,30 och det var med livet som insats som vi kom fram till JFK. Jag lovar mig själv att aldrig köra bil i New York
Lite av det vi fick lämna kvar, till städerskans stora glädje



I detta huset spelar man in Projekt Runaway

Jag fullkomligt älskar detta myller av folk på Time Square

Gunnel och Carita


Ett sista glas vin på flygplatsen.


Flygresan hem gick bra. Jag var lite sliten då jag givetvis inte kunde somna en blund. Men vad gör det när man haft det så bra. Jag kommer garanterat åka tillbaka till New York. Eller säga som Elliot gjorde när han gick i Malmö i vintras, -Jag tror jag ska börja bospara hit. Jag tror jag ska börja bospara till New York.

Idag fredag har jag varit minst sagt seg. All trötthet kom nu. Har bara slappat och inhandlat lite mat. Elliot har varit hemma hos Henke och i kväll blev vi hembjudna till Collianders på påskmiddag. Tack, det var jättegott och jättetrevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar