Summa sidvisningar

måndag 6 augusti 2012

Ca 200 000

200 000 är mycket om man ser det i pengar. Ser man det i människor är det också oerhört många, nästan som Malmö tätort. Idag är det 67 år sedan atombomben över Hiroshima, tre dagar senare var det Nagasakis tur. Här dödades ca 200 000 personer. När jag tänker på att man släppte ner bomber som orsakar så mycket dödande är det helt sjukt. Jag har i mitt liv varit med om katastrofer och terrordåd som skördat många liv, men aldrig något som detta, som tur är. Givetvis var terrorattacken den 11 september fruktansvärd, men än dock inget mot det USA gjorde mot Japan 1945.
Vad vill jag då ha sagt med att skriva om detta? Jo, att USA framstår idag 2012 som ett rättfärdens samhälle som styr och ställer med världen och alltid vill ha ett ord med i världsfreden. Hoppas verkligen att dagens amerikanska medborgare får lära sig sin historia, och då kanske får sig en funderare.
Jag har förövrigt precis landat hemma i min soffa. Det har varit riktigt härliga dagar hos min bror med familj i Loftahammar. Bjuder på en film från gårdagens fina väder och kusinmys.
Ikväll ska jag göra något som jag är riktigt bra på, INGENTING. Kolla på OS och dricka kaffe blir det mest ansträngande.
Imorgon ska jag jobba lite. Känner att jag behöver få undan lite inför nästa vecka när det börjar på allvar. Ska faktiskt bli rätt kul. Känner inte ett dugg "börja jobba" ångest. Det kan nog bero på att jag haft en underbar sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar