Summa sidvisningar

måndag 27 augusti 2012

Visst kan man fundera

Ibland bara ploppar det upp underliga funderingar i mitt huvud. För några dagar sedan när jag bytte tandborste i min Oral B, så fick jag en.
Titta på denna bilden


Tycker det framgår rätt klart att guldpriset ökar och minskar. Detta innebär att man betalar för HUR mycket guld man köper. Lite guld, betala mindre. Mycket guld, betala mer, ganska enkelt och logiskt.

Nu kommer jag till något som skulle kunna vara lika enkelt, men som kan förbrylla mig.
Här ser ni en bild på fem olika plast föremål.


Det är nu jag inte får ihop det. Vad är priset på plast egentligen.
Alla dessa föremål har enligt mig en rätt svår design, men alla massproducerad så design motivet till priset går bort.
Föremål nr 1: En vanlig tandborste, ca 15 kronor
Föremål nr 2: PEZ-maskin, ca 10 kronor
Föremål nr 3: plastkorg, ca 7,90 kronor
Så här långt tycker jag mig kunna se lite logik. Men det är nu det blir betydligt krångligare.
Föremål nr 4: Refill tandborste Oral B, ca 85 kr
Föremål nr 5: Glasögonbågar, ca 2 000 kr

Antagligen ska man inte fatta vissa saker utan bara acceptera, men det skiljer ju inte LITE i kilopris.

Annars har denna grubblande hjärna haft en bra dag. Och jag tror kvällen kommer fortsätta på samma sätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar